lørdag 23. januar 2010

En båttur til besvær...



Nå sitter jeg her tilbake i Antigua etter halvannen uke med reising rundt i hele Guatemala og tenker at det er så utrolig mange ting jeg har opplevd, så mange nye inntrykk... Where to begin? Begynner ved begynnelsen jeg:)

Den første eskursjonen vår gikk til Lago de Atitlan, en stor innsjø ca. to timer på buss fra Antigua! På det tidspunktet var vi bare to, Susanne og meg selv, siden Carina hadde en kompis som befant seg i en annen som hun ville besøke. Selve bussturen gikk fort og greit, men det var ganske spesielt å se hvor store kontraster det er her mellom by og "forsteder". Vel fremme i Panajachel, en av flere landsbyer rundt innsjøen, var målet å finne en båt som kunne kjøre oss til San Pedro, på andre siden av vannet! Ettersom den eneste av oss som snakket spansk (Carina) ikke var med, ble det først en litt forvirrende og noe skummel opplevelse for meg og Susanne.. Når vi kom oss ned til havnen sto det to båter klare, en som var ganske full av folk som skulle til Santa Cruz, og en båt med to lokale skumle mannlige passasjerer som skulle til San Pedro. Vår første reaksjon vår å hoppe opp i båten til feil sted fordi det var flere folk som skulle dit, så det føltes litt tryggere. Men etter en kjapp titt i guideboka fant vi ut at Santa Cruz virket som et kjedelig sted, så vi mannet oss opp og satte oss i riktig båt.. Som den turisten jeg er begynte jeg å ta bilder og surre rundt, med en litt skeptisk Susanne som påpekte at det kanskje ikke var så lurt å "lufte" alle verdisakene mine.. Så der satt vi, to ganske engstelige jenter som forestilte seg at alt det værste kunne skje: bli ranet, voldtatt eller drept. Men vi hadde selvsagt egentlig noen grunn til å være redde, for det vi ikke hadde tenkt over var jo at disse båtførerne helst skal fylle opp båten til den er mer enn full før man drar avårde, da tjener man jo mest penger.. Så med det sagt kjørte vi en snau halvtime over innsjøen før det første som møtte oss ved kaia i San Pedro var et skilt om at alle former for narkotika var forbudt, og etter å ha tilbrakt en natt der forstår jeg jo hvorfor.

San Pedro er egentlig en kjempe liten landsby, men allikevel fant vi det vanskelig å finne frem til "hovedgaten", vi rotet oss bort opp til flere ganger.. Som mange andre turiststeder i Guatemala var også San Pedro preget av en hel haug med språkstudenter i 20-årene. I tillegg fikk vi fort et inntrykk av det også var en del hippier og gamle frie sjeler som hadde bosatt seg og ferierte her.. Når kvelden kom var vi begge så slitne at vi så vidt orket å gå ut å spise, men mat må man jo ha.. Så da ble det pizza og en øl i hovedgata, før vi bestemte oss for å ta en øl på det "hippeste" stedet i byen: Buddha Bar. Fortsatt ganske slitne var vi bestemt på å dra hjem etter den ene ølen som vi drakk alene i loungen i annen etasje (loungen var ganske kul og behagelig). Men da vi skulle komme oss hjemover begynte det plutselig å regne, og det regnet og regnet og regnet og regnet. Så da så vi oss bare nødt til å bli, og etterhvert som vi våknet mer og mer viste det seg å bli en ganske så bra kveld.. Vi endte opp med å snakke med en hel del folk og spille litt biljard. En av de vi så vidt snakket med var den noe energiske og merkelige kvinnelige eieren som pratet om mye rart og danset som bare det. Når jeg sa at vi var fra Norge spurte hun bare om mine tanker om at Norge var det landet i verden som dreper flest hvaler, før hun valset videre for å snakke med noen andre om evolusjonsteorien. Tilbake til skiltet om at narkotika var forbudt, det virket som de fleste i denne byen røykte et eller annet, deriblant på takloungen på Buddha Bar. Med andre ord følte jeg meg ikke helt hjemme der oppe så jeg tuslet ned igjen til der hvor folk bare røyket sigaretter.. For selv om det sto påpekt på en plakat at " i dette landet som liksom skal være fritt, er det ikke lov til å røyke inne på utesteder", til tross for plakatene sto askebegrene fremme i protest. På toalettet hang en annen plakat; "water reservation: if its yellow, let it mellow. If its brown, flush it down".. San Pedro er en forholdsvis liten by så det er ikke stort å gjøre, så dagen derpå bare tuslet vi litt rundt og spiste frokost ved havnen før vi tok båten over til neste destinasjon: San Marcos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar